INRIJSTELLINGEN

Inrijstellingen zijn ontworpen voor de opslag van homogene producten. Inrijstellingen bieden een compacte opslag met een hoge vullingsgraag. Hoe meer de producten op elkaar lijken, des te hoger de opvullingsgraag door goede aansluiting. Dit systeem maakt goed gebruik van de beschikbare ruimte zowel in hoogte als in grondoppervlak. 

Deze stelling is gemaakt van rekken met rails waar de pallets op geplaatst kunnen worden. De rekken zijn smal genoeg om de pallets op te kunnen plaatsen, maar ook breed genoeg voor de vorkheftruck om in te rijden en pallets te verplaatsen. Omdat de vorkheftruck via de voorzijde in de stelling kan rijden, is het maken van gangpaden dus overbodig. Dit scheelt een hoop ruimte en kosten. Door de verschillende niveaus kunnen pallets boven elkaar geplaatst worden voor het efficiënt opslaan van goederen. 

Veiligheid van de werknemers is bij Hovuma altijd de hoogtste prioriteit. Met deze reden zijn de inrijstellingen van zeer hoge kwaliteit en van robuust materiaal gemaakt. Een inrijstelling moet tegen een stootje kunnen en wordt dus zorgvuldig in opgebouwd om stabiliteit te waarborgen. Zo kunt u zonder zorgen voor uw werknemers volledig ingeladen pallets plaatsen op de inrijstellingen.

De inrijstellingen zijn uitermate geschikt voor de bulkopslag van pallets, zowel FIFO (First In – First Out) als LIFO (Last In – Last Out). De inrijstellingen kunnen verschillen qua grote. Wanneer er meer ruimte beschikbaar is, is het mogelijk om de inrijstelling langer te maken. Hierdoor kunnen er meer pallets in de lengte worden opgeslagen.

OPSLAG INRIJSTELLINGEN

De inrijstelling heeft 2 verschillende manieren om opslag te regelen. De 2 systemen hangen af van hoeveel waarde het bedrijf hecht aan LIFO en FIFO. Hieronder zijn de 2 systemen benoemd en uitgelegd:

  1. De drive-in: Dit is de meest gebruikte manier voor het inladen en uitladen van goederen in een inrijstelling. Hierbij is er maar één open kant van de inrijstellingen en zullen pallets dus als A-B-C-D ingeladen worden en kunnen alleen maar D-C-B-A uitgeladen worden. Hierdoor is het een LIFO (Last In – Last Out) systeem.

  2. Drive-through: Op deze manier zijn er 2 open kanten bij de inrijstelling. Dit maakt het mogelijk om via de achterkant van de stelling de goederen er weer uit te halen. De pallets zullen A-B-C-D ingeladen worden, maar kunnen nu via de achterkant eruit. Dit zorgt ervoor dat de goederen ook A-B-C-D uitgeladen kunnen worden. Dit maakt het Drive-through systeem een systeem waarbij FIFO en LIFO mogelijk is. Een nadeel van een Drive-through systeem is dat het systeem een 2e gangpad nodig heeft en dus niet tegen de muur aangeplaatst kan worden. 

VOORDELEN:

  • Grote vullingsgraad
  • Intensieve benutting opslagruimte

TOEPASSINGCRITERIA:

  • Palletiseerbare goederen
  • Beperkte tot matige omslagfrequentie
  • Grote voorraadvorming in pallets per artikel
  • Grote aan-/ afvoerhoeveelheden per behandeling
  • Beperkt belang FIFO

BEPERKINGEN:

  • Lage werksnelheid vanwege breedte inrijkanalen
  • Hoge investeringskosten per palletplaats
  • Opslag een artikelsoort per kanaal
  • Nauwkeurig werken met heftruck, dus relatieve lage werksnelheid
  • Slechte bezettingsgraad mogelijk bij verkeerd gebruik

TYPE TRUCK:

  • Vorkheftruck of reachtruck in smalspooruitvoering